Fiecare soldat are în raniță bastonul de mareșal

afiș film acțiune Napoleon
afiș film acțiune Napoleon sursa InterComFilm

A apărut de nicăieri. A cucerit totul.

scrie pe afișul filmului biografic „Napoleon” distribuit de  InterComFilm Distribution

Va avea lansarea în 24 noiembrie 2023 în cinematografele din România.

 

Napoleon Bonaparte este unul dintre liderii istorici care mi-au stârnit curiozitatea.  S-a scris și filmat despre geniul lui militar, despre reformele liberale, cuceririle amoroase.
Dar despre copilul Napoleon sunt foarte puține informații.

Dintr-o ecranizare veche, aflu că în școală a organizat o bătaie cu bulgări de zăpadă după principiile unei campanii militare.
A fost însă ridiculizat de colegi (în zilele noastre sigur s-ar spune că a trecut prin bulling).

Limba franceză nu a fost limba maternă, a învățat-o la școală, o vorbea cu un puternic accent corsican, nu a reușit niciodată să scrie corect, a fost tachinat de colegi (bulling?).

Să fi fost un învățăcel care suferea de tulburări de învățare?

 

A fost un om ca oricare într-o masă de oameni.

 

Lansarea filmului regizat de Ridley Scott cu Joaquin Phoenix și Vanessa Kirby în rolurile principale mi-a redeschis o curiozitate veche. Cum a reușit? 

S-a născut în 15 august 1769, în Insula Sfânta Elena, fiind al doilea din cei 7 copii. Istoricii scriu că a fost un copil turbulent, dar ținut în frâu de mama sa.

Orice mare om a fost odată învățăcel

Într-o scurtă perioadă din viața mea am lucrat ca învățătoare. Aveam în clasă o fată și un băiat, frați gemeni.

Fata era foarte bună la limba română, istorie, geografie, dar nu reușea să așeze corect zecile și unitățile într-o adunare.
Băiatul sclipea la matematică, făcea ușor calcule mintale, dar devenea „turbulent” când trebuia să citească. Dacă altcineva îi citea o poezie o reținea cu ușurință.


Atunci nu știam nimic despre tulburările de învățare. Îi catalogam și eu ca mulți alții ca fiind: neatenți, neinteresați de școală, obraznici!
Eu am părăsit învățămânul dar aflu cu stupoare că încă mai sunt părinți și cadre didactice care au prea puține informații despre nevoile acestor copii.

Aceeași întrebare despre Napoleon: Cum a reușit?

Un răspuns probabil ar fi: prin studiu intens. Nu singur, ci ajutat de profesori, unul dintre ei spunând când a observat talentul lui la matematică și geografie:
Acest băiat ar deveni un marinar excelent”.


Acest om a devenit un conducător care a rămas în istorie. 

 

Fiecare soldat are în raniță bastonul de mareșal, a spus Napoleon!

 

Fiecare elev are în ghiozdan stiloul unui geniu! spun eu, dacă și numai dacă (așa cum sunt teoremele matematice), un anumit paragraf din legea învățământului ar fi respectat în România.

Fiecare elev ar putea fi un Napoleon. Și nu într-un război. Ci în viața de zi cu zi în multiplele domenii ale vieții.


„Fiecare pas pierdut în tinerețe este o șansă de nefericire pentru viitor.”

Aș putea umple toată pagina cu citatele atribuite lui Napoleon Bonaparte. 



 

(1^1) Educaţia persoanelor cu tulburări de învăţare (dislexia, disgrafia, discalculia) este asigurată prin metode psihopedagogice consacrate şi prin abordare adecvată, potrivit legii.

Este un paragraf din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011.

Din păcate despre dislexie, disgrafie, discalculie se vorbește puțin, acestea sunt greu de depistat, testele care se fac la intrarea în ciclul primar sunt neconcludente.

Copii care au aceste probleme nu sunt în retard mintal. Nu pot fi școlarizați în școli cu nevoi speciale. NU sunt leneși sau obraznici.
Dar nu pot ține ritmul cu ceillați care nu au astfel de probleme. Dar un alt paragraf din lege îi trimite în clase unde sunt obligați să desfășoare aceleași activități. Evaluarea se face în aceleași condiții:

(1^2) Persoanele cu tulburări de învăţare sunt integrate în învăţământul de masă.”


Napoleon nu reușea să scrie corect. Poate la el era vorba de disgrafie.

Sunt curioasă dacă în acest film istoric, va fi amintită această mică disfuncție din viața lui de școlar.

Pentru unii poate nu e important, dar eu mă agăț de fiecare informație care poate fi prezentată copiilor, dar mai ales părinților.


Aș vrea să-i trag de mânecă și să le spun: 

 

Napoleon Bonaparte a reușit. Hai să-i ajutăm și pe copii nostri să reușească. 

secvența din film Napoleon
sursa InterComFilm

 

Pe scurt ce înseamnă aceste tulburări :

  • dislexia: incapacitatea de a citi cuvintele corect, rapid și a asocia sunetele cu literele corespondente
  • disgrafie: incapacitatea de a scrie corect literele în cuvinte, litere scrise pe 2 rânduri care alternează cu cele scrie pe jumătate de rând, sau rândul început de la dreapta la stânga. 
  • discalculia: incapacitatea de a efectua calcule matematice sau de a urmări un raționament matematic.

Un copil poate avea doar o tulburare, dar în majoritatea cazurilor sunt prezente mai multe.

O afecțiune fizică (un picior mai scurt, o mână ruptă, o boală de plămâni, o insuficiență cardiacă) sunt observate rapid de anturaj.


Dar un copil cu tulburare de învățare este greu de diagnosticat.

Un vis

Aș vrea să am entuziasmul lui Napoleon, puterea lui de luptă, devotamentul lui pentru o anumită cauză să fac părinții conștienți de geniul existent în proprii copii.
Să nu-i mai certe pentru o dictare în care au inversat litere, pentru o adunare greșită sau pentru că nu citesc la 6 ani literatură clasică!

Sunt copiii care pot deveni mari pictori, muzicieni, sportivi, atâta timp cât avem răbdare cu ei și-i îndrumăm corect.

Ne mândrim cu cei care poartă la piep medalii de aur în competiții internaționale.
Dar până ajung acolo ei trec prin furcile caudine ale învățământului de masă. Prin lucrări de control și teze unde nu pot scrie și socoti corect.
(Prin lege scrie că au dreptul la o altfel de evaluare, dar ca să ajungă acolo în primul rând părinții trebuie să accepte că au un copil deosebit și să facă demersurile birocratice pentru a obține anumite documente).

Mergeți la film. Priviți-vă apoi copii. Căutați geniul din fiecare. În lupta lor cu viața au nevoie de sprijinul nostru.

secvență din filmul Napoleon
secvență din filmul Napoleon sursa InterComFilm

Până atunci un trailer.

 

 

Acest articol a fost scris pentru Superblog 2023

Proba 14. Lecția lui Napoleon – Fiecare dintre noi poate face istorie

Autor

  • Gabriela Marinescu

    Am multe roluri: fiică, soră, soție, mamă, mătușă, verișoară.... Aș fi vrut să fiu profesoară, dar viața m-a dus către o facultate cu profil tehnic. Nu știu dacă era în firea mea partea pragmatică; poate liceul industrial, mai apoi facultatea de electrotehnică m-au determinat să fiu o persoană practică. Mânuiesc cu ușurintă o bormașină electrică, o motosapă, repar instalația sanitară, dar cel mai mult îmi place să mânuiesc stiloul. Îmi plac cuvintele. Sunt fascinată de puterea lor. Cu un cuvânt poți mângâia sau lovi. Eu sunt Gabriela Marinescu

Gabriela Marinescu

Am multe roluri: fiică, soră, soție, mamă, mătușă, verișoară....
Aș fi vrut să fiu profesoară, dar viața m-a dus către o facultate cu profil tehnic. Nu știu dacă era în firea mea partea pragmatică; poate liceul industrial, mai apoi facultatea de electrotehnică m-au determinat să fiu o persoană practică. Mânuiesc cu ușurintă o bormașină electrică, o motosapă, repar instalația sanitară, dar cel mai mult îmi place să mânuiesc stiloul.
Îmi plac cuvintele. Sunt fascinată de puterea lor. Cu un cuvânt poți mângâia sau lovi.
Eu sunt Gabriela Marinescu

Articole recomandate

1 comentariu

  1. Abia astept sa ajung in fascinanta Grecie, printre localnici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

I accept the Privacy Policy